Veterinärsdags

Idag var det veterinärsdags för Riki, bokade tiden innan jul och äntligen kom vi iväg. Riki har under en lång tid haft problem med sin klåda. Det började synas när han var ungefär två månader gammal, veterinären märkte det när jag var där för att vaccinera honom. Det började med att han hade som små finnar under hakan, sen så var hans tassar lite röda. Det kunde komma och gå under en period men ibland blev det värre och så klart som ägare så blir man orolig! Jag bestämde mig för att byta hans foder och finnarna och rodnaden blev bättre en stund, men sen kom det tilbaka igen. 
 
 
I några månader så bytte jag hans foder, men nyligen så tänkte jag att det var nog! Det är inte alls bra att byta foder så ofta och hans klåda hade blivit värre, nu hade han blivit röd både i öronen, armhålorna och tassarna. Jag bokade tid och idag fick vi börja utredningen. Jag har läst på och vet att pitbull rasen tyvärr har en historia med allergier. Varför just min hund av en hundkull på 7 st var tvungen att få det vet jag faktiskt inte, men jag tänker inte ge upp förrän min hund mår bra. Veterinärerna var väldigt duktiga och hjälpte mig, hon ville inte att vi skulle ta blodprover på en gång utan börja med en strikt diet med ett bra foder, bra schampoo, kortison behandling och behandling för kvalster och parasiter. Kostnaderna var inte heller så farliga, allting gick på ett rimligt pris och jag var väldigt glad och lättad över detta. Nu har jag tvättat Riki med schampoo, börjat blanda sakta men säkert in hans nya foder med hans gamla och masserat in medlet för kvalster i hans nacke. Han verkar inte ha slickat eller kliat sig efter duschen så det är skönt! I morgon börjar jag med kortison behandlingen och jag tänker hålla mer koll på honom. 

Hoppas han blir helt bra snart! :)

Svar: Tack så mycket! Håller tummarna!
nakimushi.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback