Mina favorit animen

Nu tänkte jag skriva en lista på mina favorit animen, handling, åsikt och varför jag anser dem som mina favoriter. Jag tänker inte ta med mina barndomsanimen (mumin, Silverfang, Sailor moon) dem räknas inte på samma sätt. 
 
1. HUNTER X HUNTER
 | Genre: Action, Äventyr, Fantasy  Utgivningsår: manga - 1998 anime -1999 ny anime- 2011 Episoder: 148  
 
FAKTA: Först på listan är min favorit anime någonsin och det är HxH, som är en shounen anime. Naruto Shippuden, Fairy Tail och ja dem flesta stora shounen animen har blivit inspirerade av HxH. Människor får för sig att det är tvärtom eftersom det kom en ny version av animen 2011, men originella kom ut 1999, vilket är före dem flesta stora animen. Hunter x Hunter är skapad av Togashi Yoshihiro, som skrev också den populära Yu Yu Hakusho. Togashi är gift med Naoko Takeuchi skaparen av Sailor Moon. 
 
HANDLING: I animen får vi följa 12-åriga Gon Freecs som reser från sitt hem för att bli en hunter (jägare) En hunter gör olika farliga uppdrag, från att fånga tjuvar (bounty hunter) till att leta efter gömda skatter. Gon vill gå i sin pappas fotspår eftersom han också är en hunter, men han har inte träffat sin pappa sen han övergav honom som ett spädbarn. För att bli en hunter så måste man ta hunter examen som hålls varje år. Under examens gång så träffar Gon, Kurapika, Leorio och Killua som blir hans partners och bästa vänner. Dem går tillsammans igenom farliga uppdrag och får träffa nya kamrater och så klart fiender. 
 
ÅSIKT:  Eftersom jag älskar allting med äventyr och fantasy så tog det inte lång tid för mig att fastna för HxH. Vad som jag föll för i animen var huvudkaraktärerna, animationen och själva handlingen. Animen är sjukt spännande, det händer alltid någonting nytt. Huvudkaraktärerna utvecklas sakta men säkert. Jag har ingenting annat att säga än positiva saker om den här animen! 
 
2. FULLMETAL ALCHEMIST: BROTHERHOOD
|Genre: Action, Äventyr, Drama Utgivningsår: Manga - 2001 första anime - 2003 andra - 2009 Episoder: Första 51 andra 64 |
 
FAKTA: Jag kan börja med att klargöra att det finns två versioner av den här animen, den första som kom ut 2003 med namnet Fullmetal Alchemist sen den andra som kom ut 2009 med namnet Fullmetal alchemist: Brotherhood. Det enda skillnaden jag vet mellan dem här två är att den senaste följer mangan bättre, har tittat på den första men det var väldigt länge sedan så jag kommer inte ihåg hur mycket skillnad det egentligen var mellan dem. Men som sagt den senaste är bättre enligt alla. Mangan är skapad av Hiromu Arakawa hon har också skapat Arslan Senki som är en ganska populär anime som hade premiär förra året. 
 
HANDLING: En alchemist är någon som kan manipulera och skapa objekt, men det finns en hake, genom att skapa något så måste du offra någonting annat, vilket den världskända alchemisten Edward Elric och hans yngre bror Alphonse fick göra. Bröderna var med om en olycka som ledde till att Alphonse förlorade sin kropp och Elric blev av med både sin arm och ben. I ett försök till att rädda Alphonse så lyckades Edward fästa Alphonse själ i en riddarrustning. För att få tillbaka vad dem förlorade så bestämde bröderna att resa ut i världen för att leta efter filosof stenen som sägs förstärka en alechemists krafter. 
 
ÅSIKT: Jag har inte mycket negativt att säga om animen, annars hade den ju inte varit en av mina favoriter. Det enda som jag kan tänka mig är att det tar ett tag innan man kommer in i animen, tror det var ungefär vid episod tio eller lite mer som det faktiskt börjar hända lite mer. Men efter den stunden så fastnar man verkligen för animen.
 
3. NORAGAMI
| Genre: Action, komedi, Övernaturlig Utgivningsår: Manga - 2011 Anime - 2014 Episoder: Första 12 andra 13 |
 
FAKTA: Det finns två säsonger av den här animen, den första är Noragami och den andra Noragami: Arogoto. Mangan är skriven av Adachitoka, står ingenting mer om författaren till mangan. Jag tyckte det var svårt att välja vilken anime som tar tredje platsen, men det spelar egentligen ingen roll då jag gillar dem alla lika mycket. Det blev i alla fall Noragami eftersom det är den senaste animen som jag har följt. Andra säsongen tog slut inte för så länge sedan. 
 
HANDLING: Animen handlar om Yato, som är gud av katastrof men under åren så har människor slutat tillbe honom och hans popularitet har rasat drastiskt. På grund av det så kan han sluta existera men genom ett desperat försök till att få sin egna helgedom och bli populär igen så gör han tjänster åt människor för 5 yen (inte ens en krona enligt google) När Yato försöker tjäna ihop lite slantar genom att hitta en bortsprungen katt så räddar han Hiyori, dotter till en välrespekterad familj från att bli överkörd. Från den stunden så blir Hiyori en "hanyou" vilket betyder att hennes själ kan existera utanför hennes kropp och hon kan se övernaturliga väsen. Hiyori bestämmer sig från den stunden att hjälpa Yato och dem båda med tiden stöter på Yukine som blir Yatos nya regalia (ett heligt vapen). 
 
ÅSIKT: Älskar den här animen, även om den kan vara fylld av komedi så är den också väldigt sorglig. Yato är en av mina favorit anime karaktärer eftersom han är så blåst. Animationen är också ett plus. 
 
4. NANATSU NO TAIZAI (Seven deadly sins)
 | Genre: Action, Äventyr, Fantasy Utgivningsår: manga - 2012 anime - 2014 Episoder: 24 |
 
FAKTA: Det finns bara en säsong för tillfället, men det sägs att det kommer en ny säsong det här året. Mangan är skriven av Nakaba Suzuki, som också har skrivit Kongoh Bancho. Den här animen innehåller "ecchi" vilket betyder att den är lite dirty, men det är komedi. 
 
HANDLING: I en värld som är lik medeltida Europa där jättar, trollkarlar, demoner och riddare finns så möter vi dem sju dödliga synderna som sägs ha förrått och försökt att ta över deras hemland Britannia, på grund av det så ses dem som förrädare och blir utplånade av heliga riddare. Men enligt rykten så lever synderna fortfarande och tio år efter händelsen reser Elizabeth prinsessan över kungariket Liones för att hitta synderna och få hjälp av dem att rädda Liones som tagits över av heliga riddare som är dem riktiga förrädarna. 
 
ÅSIKT: Seven deadly sins är typ en blanding mellan Fairy Tail och Hunter x Hunter. Jag älskar den medeltida stilen som animen har, färgerna, karaktärerna, själva handlingen och komedin. Jag fastnade omedelbart för animen och älskade varje minut av den. Det enda negativa jag har att säga om manga  är att den är lite slarvigt ritat jag har svårt att se själva bilderna ibland men det är sådan stil Nakaba har och är inte en sådan stor grej egentligen. 
 
5. MIRAI NIKKI (Future Diary)
| Genre: Drama, skräck, psykologi Utgivningsår: manga - 2006 anime - 2011 Episoder: 26 |
 
FAKTA: Dags att skriva om en annan anime som inte är äventyr, tyckte att det blev så tjatigt. Mangan är skriven av Sakae Enuo. Det finns en extra episod av animen med namnet Mirai Nikki Redial. 
 
HANDLING: Yuki som är en ensamvarg och som inte är så bra med andra människor föredrar att skriva i sin mobil dagbok och prata med sin inbilldade kompis Deus Ex Machina - gud av tid och rum. Men ex machina är mer än Yukis inbillning, han är faktiskt en riktig gud som får Yuki att delta i en strid med elva andra kanditater. Kanditaterna får alla en egen speciell telefon som dem kan se in i framtiden med och som har en unik gåva som är både positiv och negativ. Inom dem närmaste 90 dagarna så ska alla kandiater strida och död varandra för att försöka ta platsen som den nya guden av tid och rum. 
 
ÅSIKT: Den här är en av dem bästa psykologiska/skräck animen. Mirai Nikki är min favorit i den kategorin eftersom det är en av dem första jag har sett. Den innehåller mycket blod och är allmänt sjuk. Yuno Gasai en av huvudkaraktärerna är en av mina favorit karaktärer någonsin. Det var länge sedan jag såg den här animen, men har redan planerat att se om den. 
 
6. FAIRY TAIL | FAIRY TAIL 2014 + FAIRY TAIL ZERO
| Genre: Action, Äventyr, Magi Utgivningsår: manga - 2006 anime - 2009 Episoder: första 175 andra fortsätter |
 
FAKTA: Det finns två säsonger utav den här animen. Den första säsongen avslutades 2013 och hade uppehåll i ett år innan den fortsatte igen 2014. Den nya versionen hade gjort drastiska ändringar i animationen, men fortsatte med samma handling där den första avslutades. Det finns en till säsong med namnet Fairy Tail Zero som handlar om karaktärerna som bildade Fairy Tail. Mangan är skapad av Hiro Mashima som också har gjort Rave Master. Han gjorde en manga special med Nakaba Suzuki skaparen av Seven deadly sins där deras respektive huvudkaraktärer träffar varandra. Fairy Tail är en av dem största shounen animen just nu. 
 
HANDLING: I den fiktiva världen Earth land finns det människor med magiska krafter som går med i guilds där dem får utföra jobb för att tjäna pengar, samarbeta med andra medlemmar och stärka sina magiska krafter. 17-åriga Lucy Heartfilia bestämmer sig för att rymma hemifrån för att bli medlem i Fairy Tail en av dem största guildarna i staden Fiore. Lucy stöter på Natsu Dragneel och hans kompanjon Happy en talande katt. Natsu som har drakliknande krafter är på en resa över landet för att leta efter sin foster pappa draken Igneel. Lucy bildar en grupp med Natsu och Happy och med två andra medlemmar, Gray Fullbuster och Erza Scarlet. 
 
ÅSIKT: Den här animen står nära mitt hjärta eftersom det var en av dem första shounen animen som jag var besatt utav. Den skulle vara högre upp i listan men tyvärr så ändrades min åsikt när dem bestämde sig för att ändra animation studio. Jag älskade verkligen den gamla animationen, den var mer färgstark, karaktärerna såg olika ut och den såg mer professionell ut. Tyvärr så kan jag inte säga detsamma om den nya versionen, färgerna är svaga, dem animerar fult och det ser allmänt slarvigt ut. Här är en bild som ni kan se i jämförelse. Det som jag mest hatar är att alla har typ likadana ögon jämfört med den första. Jag kan också bara påpeka att animen/mangan kan vara lite väl överdriven ibland, Fairy Tail som guild alltid på något magiskt sätt vinner över sina fiender vilket kan vara väldigt orealistiskt och tjatigt. 
 
 
Det kanske inte ser så farligt ut, men vänta när ni ser ut det är animerat. Jag har försökt att ge animen en chans, men jag är så ledsen och besviken dem verkar inte ta det på allvar längre. Jag fortsätter att titta på animen och håller tummarna att dem förbättrar sig men det har gått nästan hundra episoder av den nya versionen och det verkar bara bli sämre. Just nu har animen en paus eftersom dem försöker komma ikapp med mangan och istället så sänds Fairy Tail zero som handlar om karakärerna som bildade Fairy Tail. Jag håller tummarna att animationen blir bättre när Fairy Tail börjar igen. 

Jag har aldrig tittat på manga eller anime innan, vet knappt vad skillnaden är. Men jag har hört om några serier som faktiskt verkar bra, bland annat dem du nämner här. Vet du något gratisställe på internet där man kan kolla på dem? :)

Svar: Manga är böckerna som dem utgår ifrån! T.ex hungerspelen, som är originellt en bok som dem sedan gjorde en film utav. Manga är dock ritade sidor som man läser, det är skillnaden! Sedan om mangan är populär så kanske dem bestämmer sig för att skapa en anime! Beror på hur efterfrågad det är. Om du trycker på titlarna av animen så kommer du fram till en sida där du kan titta på anime gratis, det heter kissanime.com och där finner du allt! Är du ny inom anime so rekommenderar jag någon kortare anime, t.ex seven deadly sins som jag skrev om eller magi the labyrinth of magic. Allting beror på vad du gillar för genre :)
nakimushi.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback