Mumin 1969, 1972 vs Mumin 1990

 
1969 MOOMIN TV-SERIES
Visste ni att det fanns två andra versioner av mumin innan den kända mumin som vi är vana vid producerades? Den första versionen hade premiär 1969, men vi fick aldrig se den på tv eftersom den sändes bara i Japan. Tove Jansson tyckte inte om den versionen eftersom den representerade inte karaktärerna som i hennes böcker. "My Moomin is no driver, fighter or moneymaker" är ett citat som Tove sa om 1969 versionen av mumin och Hayao Miyazaki skaparen av totoro, spirited away höll med henne och han var själv en av dem som jobbade med mumin animationen. Den här gamla versionen är hemsk så jag förstår henne. 
 
| Utgivningsår: 1969-1970 Episoder: 65 Intro låt |
 
Sedan kom 1972 versionen som var lite bättre men fortfarande inte den som Tove sökte efter men jämfört med den första versionen så var den här mer lik böckerna men den hade inte heller så stor succé och sändes bara i Japan. 
 
| Utgivningsår: Januari 1972 - December 1972 Episoder: 52 Intro låt | 
 
Sen kom så klart den nuvarande mumin som vi alla är vana vid. Eftersom dem båda första mumin fick avbrytas så ville finska animation skaparen Dennis Livson som producerade Alfred J. Kwak ge det ännu en chans och försökte övertala Tove om att få göra en tredje animation och det fick han. Ett år senare i Tokyo så fick Tove och hennes bror Lars se en öppning av den nuvarande mumin och då sa Tove "Dom lever ju!". Efter den stunden har mumin översatts till flera språk och är ännu idag en av dem populäraste animen i Japan och 2017 så ska Japan äntligen få sin egen muminvärld. Det sägs också att det ska komma en ny version av mumin serien, jag är lite skeptisk då jag älskade 90-tals versionen och vill inte att den ska förstöras. Det kändes redan konstigt att se muminfilmen med andra röstskådespelare än dem jag är van vid. Men vi får hålla tummarna att dem håller kvar den gamla stilen. 
 
| Utgivningsår: 1990-1991 Episoder: 78 Intro låt(ar) Finska, Svenska, Japanska
Den Japanska intron är annorlunda men den är min favorit.

Åh, det här var kul läsning! Jag älskar mumin :D

Jag tycker att de tidigare versionerna av serien ser så omysiga ut. De ser hårdare ut på något sätt. Mumin ska vara mjukt och mysigt :D

Svar: Vad kul att någon annan tyckte det! Jag håller med! Färgerna är också väldigt dystra och kalla i dem gamla versionerna, inte konstigt att tove inte tyckte om dem. Sen så var mårran en brevbärare? Dem följde ju inte alls böckerna.
nakimushi.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback