Barndoms anime

När jag väl började tänka på alla anime som jag har följt under min barndom så märker jag att det är ganska många! Som liten visste jag så klart inte vad det var, förrän för några år sedan då jag började intressera mig för den Japanska kulturen och anime var så klart ett av dem. Jag tänkte skriva lite om dem anime som jag har växt upp med, och ni kanske också känner igen dem. 
 
CANDY CANDY 1976  (tryck på titel för intro låt)
| Genre: Romantik Utgivningsår: 1976 Avsnitt: 115 |
 
HANDLING: Candy candy är en gammal anime från 70-talet som handlar om Candice "Candy", en föräldralös ung flicka som växer upp i ett barnhem i usa. Animen är en kärlekshistoria men handlar främst om Candys liv och hur hon hanterar alla situationer hon hamnar i. 
 
ÅSIKT: Jag hade nästan glömt den här animen innan min syster påminde mig om den. Vi bestämde oss för att titta på den igen och då kom nostalgin. Det är sjukt svårt att hitta någonting om animen, men avsnitt finns att antingen ladda ner eller titta på online på kissanime.com 
 
SUPERBOOK 1981 (tryck på titel för intro låt)
| Genre: Kristendom Utgivningsår 1981-1983 Avsnitt: 39 |
 
HANDLING: Animen handlar om två vänner och en leksak som förs in i en magisk bok som tar dem in i bibelns värld, där barnen får träffa Jesus och se alla historier i bibeln inträffa. Det är ett sätt för barn att lära sig om bibeln helt enkelt. 
 
HANDLING: Konstig nog så kom jag ihåg den här animen även om jag inte sett den på flera år, och det tog ett tag innan jag hittade den på google. Jag hade faktiskt glömt bort att den handlade om bibeln, men inte konstigt att vi fick titta på den då jag växte upp i en kristen familj. Finns även en ny version från 2013 som är 3D och ser hemsk ut, varför måste dem förstöra allting med 3D.
 
GINGA NAGAREBOSHI GIN, SILVER FANG, HOPEANUOLI 1986 (tryck på titel för intro låt)
| Genre: Äventyr Utgivningsår: 1986 Avsnitt: 21 finns uppföljare med namnet Ginga densetsu weed | 
 
HANDLING: Det här är en väldigt välkänd anime i norden, speciellt Finland där jag växte upp. Den blev så populär att dem fick översätta mangan till Finska och även själva mangakan (författare) til Silver fang besökte landet. Ni som är födda 80, 90-talet känner säkert igen den. En anime om en ung akita hund som är på ett uppdrag att kämpa mot Akakabuto en björn som härjar i bergen i Japan och dödar alla som kommer i hans väg. Gin tränas för att bli en björnhund precis som sin far Riki (min hund heter Riki, hehe). Medans dem är ute och jagar i skogen så träffar Gin på vildhundar som också verkar vilja strida Akakabuto och Gin beslutar sig för att ansluta sig till gruppen. 
 
HANDLING: Det här är personligen min favorit anime, sett den både på Finska, Japanska och lite av den Svenska. Fattar inte varför vi var tillåtna att se på en sådan våldsam anime, där hundar blir dödade och blod sprutar överallt, haha oh good parenting. Men det kanske fick mig att inse att hundar är bäst och björnar är livsfarliga? Stay inside kids. Otrolig anime, jag och mina syskon älskade den, och det gör vi fortfarande. En riktig klassiker i vår familj. Barn i nyläget hade säkert inte ens fått se den, synd. 
 
 
 MUMIN 1990 (tryck på titel för intro låt)
| Genre: Äventyr Utgivningsår: 1990-1992 Avsnitt: 104 |
 
HANDLING: Vi har alla någon gång sett ett avsnitt av mumin, eller hur? En varm och kärleksfull familj som bor i mumindalen och som består av muminmamma, muminpappa och deras son mumin. Mumin och hans vänner Snusmumriken, lilla My, Sniff och Snorkfröken är ute i mumindalen på äventyr där dem träffar på magiska sjöjungfruar, hattifnattar, draken Edward och en fräck stinky som alltid vill förstöra. 
 
ÅSIKT: Min favorit anime någonsin, förutom silver fang då men dem två är jämsides varandra. Vad mer har jag att säga? Vi alla har ju varit beroende av mumin någon gång, men min besatthet försvann aldrig, kommer alltid att älska mumin. 
 
SAILOR MOON 1992 (tryck på titel för intro låt)
| Genre: Magiska flickor Utgivningsår: 1992-1997 Avsnitt: 200 |
 
HANDLING: 14-åriga Usagi Tsukine har ett öde, att bli hjältinnan Sailor moon för att slåss mot ondska och demoner som försöker ta över jorden. Med katten Lunas hjälp ska Sailor moon hitta resten av dem utvalda månhjältarna, sailor Mercury, sailor Mars, sailor Jupiter och sailor Venus. Med allas hjälp ska dem bekämpa ondskan och få reda på deras riktiga identiteter. 
 
ÅSIKT: En av mina favorit animen, jag älskade Sailor Moon och som liten så lekte jag alltid att jag var Sailor Venus (hon längst till höger) eftersom jag hade långt och blont hår. Hon är fortfarande min favorit sailor scout. Jag håller på och kollar om animen, det är så mycket jag har glömt bort, men min kärlek fortsätter växa för den. Det finns en ny version som kom ut 2014, som är mer inspirerad av mangan. Tycker inte så mycket om animationen, men det är ändå kul att följa den. 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback